På palmsöndagen 24 mars blir det cirkusgudstjänst

Men kan man ha cirkus i kyrkan? Ja, annars hade vi ju inte planerat in det! Jesus gick inte (vad vi vet) på styltor eller svingade sig i en trapets (och vi kommer inte sätta upp just några trapetser vi heller), men Jesus var kreativ på andra sätt. Han illustrerade sina ord med tecken av olika slag. Stormar stillades, mat förmerades och ett fikonträd förbannades och dog – lite mer förvånande kanske?

På palmsöndagen 24 mars blir det cirkusgudstjänst

Och just på palmsöndagen ställde Jesus till med ett stort spektakel. Han red in i Jerusalem och massor av folk ropade och sjöng, viftade med palmblad och la sina mantlar på marken framför Jesus på åsnan. Det var inte en regelrätt cirkus, men nog var det ett ståhej. Där var fest och glädje och där uppstod frågor att bearbeta, och detta tror vi att vi ska få uppleva också när Mie Björhag kommer till oss och har just cirkusgudstjänst. Missa inte det!